mucha.ft@gmail.com

Obraz autorstwa bristekjegor na Freepik

Sygnały alarmowe w rozwoju dziecka

Najczęstsze problemy z którymi zgłaszają się rodzice to: (niezależnie od wieku dziecka )

Zaburzenia napięcia mięśniowego,

Asymetria,

Ograniczenia ruchomości

Zaburzenia napięcia mięśniowego

Napięcie mięśni najprościej to „konsystencja ciała dziecka”, która pomaga utrzymać ciało przeciw sile grawitacji.

Rodzice zwykle zgłaszają się z zaburzeniami napięcia w obrębie normy, które nie wynikają z zaburzeń układu nerwowego. Napięcie mięśniowe może być:

Obniżone – objawy: słabe mięśnie brzucha, słabe mięśnie posturalne, mało aktywne mięśnie.

Podwyższone – objawy: mięśnie bardziej sztywne i napięte.

Gdy dziecko rodzi się z napięciem niższym, wtedy najczęściej pojawiają się kompensacje w postaci wyższego napięcia najczęściej w kończynach i obręczach barkowej i/lub biodrowej – takie „oszustwa” – żeby utrzymać się przeciw grawitacji.

Objawy obniżonego napięcia:

• większy, rozlany brzuch,
  • rozstęp mięśnia prostego brzucha – pojawia się taka „góreczka”

Objawy wyższego napięcia:

• nadmierne usztywnianie barków dziecka
  • nadmierne usztywnianie rączek dziecka
  • nadmierne prostowanie się do tyłu, odginanie i prężenie się

Takie objawy mogą być pomieszane u jednego dziecka.

Specjalista diagnozuje ich pochodzenie i zleci pomocną pielęgnację albo rozpocznie terapię w zależności od potrzeb.

Asymetria:

• nierówne układania się dziecka – cały czas na jedną stronę – dotyczy tułowia,
  • nierówne układania się dziecka – cały czas na jedną stronę – dotyczy głowy,
  • wykonywanie czynności jedną stroną.,
  • Należy odróżnić od preferencji stron.

Ograniczenia ruchomości u dzieci:

• sztywność i trudniejsze poruszanie się, sztywność przy próbach ruszania rękami, trudność przy skrętach/rotacjach ciałem.

Objawy alarmowe – żeby je zauważyć musimy znać rozwój. Rozwój typowy to proces:

Jedna umiejętność buduje się stopniowo na podstawie wcześniejszych.

U każdego przebiega inaczej bo każde dziecko potrzebuje innego czasu by się tych umiejętności nauczyć.

Nie ma sztywnych dat – są tzw widełki rozwojowe. ALE !!!! Kiedy przesunięcia są dużo większe niż zakładane „widełki” to wtedy powinno to zwrócić uwagę rodziców.

Przykłady sygnałów alarmowych:

1. Leżenie na brzuchu – nie chce leżeć na brzuchu – niechęć nie wynika z preferencji czy decyzji ale istnieje jakiś czynnik, który mu w tym przeszkadza.
  2. Do końca 3 m-ca powinien się pojawić stabilny podpór na przedramionach.
  3. Jeśli w okresie poniżej 3 miesiąca maluch wraca z leżenia na brzuhu do leżenia na plecy – to nie jest obrót tylko „wywrotka”.
  4. Brak podporu wysokiego z oparciem na otwartych dłoniach ok 6 m-ca.
  5. Obroty z pleców na brzuszek – pierwsze i świadome obroty – też czas do 6 m-ca.
  6. Pozycja czworacza i czworakowanie – początek 8 mc – czekamy do 9.
  7. Siad – brak siadania i siadu ok 9 mca – do końca 11 „deadline” (siad prawidłowy – na guzach kulszowych z nogami do przodu, stopy zwrócone do siebie)
  8. Wstawanie – brak ok 10-11 m-c, lub nieprawidłowości – ciągłe stanie na palcach, bardzo mocne wykrzywianie stóp przez dłuższy czas – kolejne tygodnie,
  9. Chód – widełki do końca 18 mca – jeśli się nie zbiera do tego to warto przebadać
  10. „Przesuwanie się na pupie”, Pełzanie „nieksiążkowe”, chodzenie w klęku – niekoniecznie są nieprawidłowe – może to być etap przejściowy.

Co robić jak zauważymy sygnały alarmowe?

Diagnostyka – Fizjoterapeuty, Lekarza neurologa, Lekarza rehabilitacji medycznej

!!! WAŻNE !!! Pamiętajmy że sygnały alarmowe mogą zaniepokoić ale nie muszą świadczyć o nieprawidłowym rozwoju – trzeba bardzo indywidualnie ocenić każde dziecko – zabrać szczegółowy wywiad, ocenić wcześniejszy rozwój i znaleźć przyczynę obecnego stanu. Dlatego tak ważna jest wizyta u specjalisty zajmującego się rozwojem niemowląt.

Co jeśli sygnały alarmowe się potwierdzą?

Odpowiednia pielęgnacja, ćwiczenia, praca i zabawa w dobrych formach i wzorcach, a kiedy to konieczne to terapia.

Dlaczego to takie ważne, aby szybko działać?

Im wcześniej dobrze wprowadzimy korekty do nietypowego rozwoju to tym szybciej dobrze ukształtuje się: układ nerwowy, ciało, czucie głębokie.

Rekomendowane artykuły