Telefon

507172645

Email

mucha.ft@gmail.com

Od narodzin do pierwszych kroków – co warto wiedzieć o rozwoju?

Rozwój dziecka – jakie ma cechy?

  • Indywidualny
  • Sekwencyjny – pojawianie się poszczególnych umiejętności w określonej kolejności
  • Wariantowy – różnorodność podejmowanych aktywności i wybór tej najlepszej
  • Ciągły – stały proces

Skale rozwojowe

Określają pewien „zarys” tego, jak przebiega typowy rozwój dziecka, czego w kolejnych etapach możemy się spodziewać i na co zwrócić uwagę.

Przykład – Okna osiągania kamieni milowych wyrażone w miesiącach:

Źródło: WHO Motor Development Study: Windows of achievement for six gross motor development milestones, Acta Pćdiatrica, 2006; Suppl 450: 86/95.

  • utrzymuje główkę prosto w pozycji pionowej: 1-4 miesiąc
  • leżąc na brzuchu, unosi się na wyprostowanych rękach: 3-6 miesiąc
  • przewraca się z brzucha na plecy: 3-6 miesiąc
  • przewraca się z pleców na brzuch: 4-7 miesiąc
  • siedzi z podparciem: 4-7 miesiąc
  • siedzi bez asekuracji (bez podparcia): 4 – 9 miesiąc
  • stoi z asekuracją (z pomocą): 5-11,5 miesiąc
  • czworakuje: 5-13,5 miesiąc
  • stoi z asekuracją (z pomocą): 6-14 miesiąc
  • stoi samodzielne (bez pomocy): 7-17 miesiąc
  • chodzi samodzielnie (bez pomocy): 8-18 miesiąc
  • biega: 13-20 miesiąc

Zmysły dziecka – są ważne w rozwoju

  • Dojrzewają już w życiu płodowym
  • Dzięki nim dziecko doświadcza
  • Dotyk – dziecko odczuwa pierwsze sygnały dotykowe już w 6-8 t.ż życia płodowego
  • Czucie głębokie – dzięki niemu odczuwa granice i percepcje własnego ciała
  • Wzrok – 16 t.ż. reakcja na światło, 8 m-c – rozwinięta siatkówka
  • Słuch – 23 t.ż. już słyszy, 28 t.ż. reaguje na znane i nieznane bodźce
  • Układ przedsionkowy – równowagi – rozwój linearnie przy ruchach mamy
  • Smak – wody płodowe mają smak i dziecko to odczuwa

ROZWÓJ DZIECKA – OD NARODZIN DO ROZPOCZĘCIA CHODZENIA:

1 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • tułów ułożony asymetrycznie,
  • ruch regulowany grawitacją głównie – w brzuchu mamy jej nie ma,
  • dominuje zgięcie tułowia, głowy, kończyn i dłoni z chwilowymi wyprostami,
  • główka zwrócona jest raz w prawo, raz w lewo,
  • dziecko zaczyna ,,doświadczać” linii środkowej ciała przy obrotach główki – pod koniec 1 miesiąca może utrzymać głowę na wprost,
  • noworodek widzi fragmenty obrazu, obraca główkę w stronę światła, jeśli dziecko za mocno skręci głowę to całe odwraca się w tę stronę.

Leżenie na brzuszku:

  • nóżki i rączki znajdują się w pozycji zgięcia, blisko ciała,
  • pupa uniesiona – zgięte stawy biodrowe – to ich ochrona,
  • ręce są zaciśnięte w piąstki,
  • dziecko ułożone asymetrycznie,
  • podpiera się na piąstkach, policzkach, mostku i wewnętrznej powierzchni stawów kolanowych,
  • podejmuje próby przekładania główki raz na prawą, raz na lewą stronę – ułożenie rąk w tym pomaga – podpiera się na nich, a nie tylko odgina głowę.

2 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • pozycja szermierza – ATOS – najwyraźniejszy w tym okresie,
  • nadal asymetria fizjologiczna – ale ! naprzemienna,
  • łączenie rąk nad klatką piersiową,
  • dziecko coraz częściej otwiera piąstki,
  • pokonuje grawitacje i wkłada rączki do buzi – nie odwrotnie.

Nowe umiejętności:

  • krótkotrwałe skupienie wzroku w linii środkowej ciała,
  • uśmiech społeczny.

Leżenie na brzuszku:

  • stopniowe prostowanie się ciała dziecka,
  • symetryczny podpór na przedramionach wysuniętych nieco bardziej ku przodowi, niż w 1 m.ż.,
  • próby symetrycznego unoszenia główki -na chwilę – odepchnięcie rękami od podłoża, a głowa uniesiona nisko,
  • Początek pracy antygrawitacyjnej prostowników i zginaczy.

3 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • kontrolowanie głowy i gałek ocznych w linii środkowej ciała,
  • sięga wzrokiem do zabawek – rękami jeszcze nie,
  • łączenie rąk w linii środkowej ciała,
  • jednoczesne wkładanie obu dłoni do buzi bez kontroli wzroku,
  • wykonywanie ruchów rączkami od bioder do buzi,
  • unoszenie miednicy nad podłoże – początek antygrawitacyjnej aktywności miednicy.

Leżenie na brzuchu:

  • zintegrowane uniesienie głowy w linii środkowej ciała i utrzymanie jej przez kilka sekund,
  • podpór na przedramionach (łokcie ustawione są na wysokości barków),
  • jest to pozycja stabilna dla dziecka – nie wkłada w nią wysiłku,
  • dalszy postęp w prostowaniu stawów biodrowych.

4 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • bardzo dobra kontrola głowy,
  • rozdzielność ruchów gałek ocznych od ruchów głowy,
  • wyprost w stawach łokciowych – ramiona odklejają się od podłoża,
  • sięganie rączkami do kolan,
  • więcej aktywności nóg nad podłożem,
  • przetaczanie na boki oraz powrót do leżenia na plecach, na skutek chwytania rękami kolan i grawitacji,
  • bawi się rękami – wkłada je do buzi pod kontrolą wzroku,

Leżenie na brzuszku:

  • wysokie uniesienie głowy – widać więcej klatki piersiowej,
  • łokcie wysunięte przed linie barków,
  • dalsze prostowanie się nóg – przyleganie miednicy do podłoża,
  • przy chwytaniu przedmiotów może tracić równowagę,

Nowe umiejętności:

  • Symetria,
  • Przekroczenie linii środkowej ciała,
  • sięga i chwyta zabawki, potrząsa nimi, wkłada je do buzi,
  • trzymane pionowo, potrafi kontrolować główkę,
  • interesuje się otoczeniem,
  • żywo reaguje na znane osoby,
  • głośno się śmieje, głuży, naśladuje dźwięki,
  • potrafi zlokalizować źródło dźwięku – obraca główkę w jego kierunku.

5 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • chwytanie dłońmi za stopy, obie dłonie do 1 stopy,
  • przetaczanie się na brzuch – przekroczenie linii środkowej ciała – obroty w dobrym wzorcu z uniesieniem a nie odgięciem głowy,
  • wykonywanie “dużych mostków” – unoszenie miednicy nad podłoże i podpór na piętach,
  • prostowanie stawu kolanowego przy zgiętym stawie biodrowym.

Leżenie na brzuszku:

  • podpór na dłoniach – łokcie ponad podłożem, ręce szerokie,
  • „pivoty”,
  • ,,pływanie”,
  • podpór na jednym przedramieniu – dość stabilny,
  • wyprost w stawach kolanowych.

6 miesiąc życia

Leżenie na plecach:

  • obroty na brzuch,
  • niezależne ruchy gałek ocznych względem głowy,
  • wkładanie paluchów stóp do ust,
  • sięganie do zabawki po przekątnej,
  • chwytanie przedmiotów za pomocą stóp.

Nowe umiejętności:

  • chwytanie przedmiotów stopami,
  • koordynacja ręka – noga – buzia,
  • próby obrotów wokół własnej osi.
  • Siad nieaktywny, kręgosłup w zgięciu – nie sadzamy

7 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • pierwsze próby unoszenia tułowia i głowy do góry z podporem na prostych rękach – wchodzenie w pozycje czworaków – sprawdzamy gdzie są kolana,
  • siadanie z czworaków – siad boczny – 1 ręka podpór a 2 wolna, wyprost w kręgosłupie
  • unoszenie do góry miednicy i tułowia, jako przygotowanie do pozycji ,,niedźwiadka”,
  • wykonywanie pivotów ciąg dalszy,
  • pełzanie do przodu jako pozycja przemieszczania się.

8 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • pozycja ,,niedźwiadka” – dziecko wysoko unosi miednicę, opierając się na rękach i stopach,
  • balansowanie w pozycji czworaczej,
  • czworakowanie naprzemienne – pilnujemy ustawienia nóg,
  • siadanie z leżenia na brzuszku,
  • siad klęczny,
  • siad prosty – początki,
  • przechodzenie z siadu do pozycji czworaczej i odwrotnie,
  • siad bokiem – jak wcześniej,
  • początki klękania dwunożnego najpierw i podciągania, wspinania do stania jak doczworakuje np do kanapy,
  • bardzo intensywny rozwój manipulacji dłońmi.

9 – 11 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • przemieszczanie się w pozycji niedźwiadka,
  • wzmacnianie i ćwiczenie czworakowania,
  • wstawanie do klęku obunóż trzymając się – podporami, następnie z klęku jednonóż,
  • sprężynowanie – w pozycji stojącej dziecko wykonuje szybkie ruchy kończyn dolnych – zgięcia i wyprostu,
  • chodzenie bokiem krokiem odstawno – dostawnym – początki.

10 – 11 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • stanie przy meblach, wspinanie,
  • chodzenie bokiem – stopy i ich ustawienie rozwija brzeg zewnętrzny stopy, wzmocnienie stabilizatorów miednicy,
  • doskonalenie transferów w staniu – przenoszenie ciężaru ciała.
  • pojawienie się i utrzymanie pozycji kucania,
  • siad prosty z wyciągniętymi nogami – stabilny,
  • chwyt małych przedmiotów chwytem pęsetowym – kciukiem i palcem wskazującym,
  • uderza dwoma przedmiotami o siebie,
  • naśladuje gesty, np. ,,pa- pa”,
  • naśladuje i powtarza dźwięki i sylaby,

11 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • stabilny siad prosty z sięganiem po zabawki,
  • raczkowanie coraz bardziej skoordynowane,
  • krótkotrwałe stanie bez przytrzymywania się,
  • próby wykonania kilku kroków bez podparcia,
  • doskonalenie chwytu pęsetowego,
  • próby samodzielnego jedzenia łyżeczką i picia z kubka,
  • pierwsze pojedyncze słowa – np. mama, tata

12 miesiąc życia

Nowe umiejętności:

  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności,
  • chodzenie – potrafi stawiać kroki do przodu, 12-18(20) miesiąc życia,
  • skoordynowane raczkowanie,
  • rozumie podstawowe polecenia,
  • coraz sprawniej posługuje się łyżeczką i pije z kubeczka,
  • wyraża chęć zabawy z rówieśnikami.

Dobre zasady

  • Nie sadzamy i nie nosimy w pionie jak dziecko samo nie siedzi
  • Nie stawiamy jak dziecko samo nie stoi
  • Nie prowadzimy za ręce czy pod pachy jak dziecko nie chodzi

OCENA FIZJOTERAPEUTYCZNA ROZWOJU:

Wywiad

  • Termin porodu / wiek korygowany
  • Waga urodzeniowa
  • Przebieg ciąży i porodu
  • Ocena skali APGAR (oddychanie, czynność serca, zabarwienie skóry, napięcie mięśni, odruchy fizjologiczne)
  • Urazy okołoporodowe
  • Przeprowadzone już badania – kardiolog, ortopeda, okulista, neurolog itd
  • Omówienie przebiegu dnia – karmienie, spanie, przebieranie itd

Ocena aktywności dziecka:

Ocena aktywności spontanicznej dziecka w różnych pozycjach i transfery między pozycjami – wzorce ruchowe, aktywność mięśniowa, zdolności ruchowe adekwatne do wieku.

Przykład oceny aktywności i porównanie typowego i atypowego rozwoju:

Siatki centylowe

Wyróżniamy podział siatek ze względu na płeć i parametry dotyczące budowy dziecka, takie jak:

  • masa ciała,
  • wzrost,
  • BMI,
  • obwód klatki piersiowej,
  • obwód głowy.

Dla wcześniaków zostały opracowane oddzielne siatki centylowe.

Odruchy noworodkowe:

  • Moro – nagłe odgięcie głowy powoduje symetryczne odwiedzenie, a następnie przywiedzenie ramion. Zanika w 6 m-cu.
  • Odruch chwytny – zgięcie palców dłoni /stopy w odpowiedzi na umieszczenie przedmiotu na powierzchni dłoni , na powierzchni podeszwowej stopy. Zanika: Dłoń – 3 m-cy, stopa – 8 m-cy.
  • Odruch szukania –skręt głowy w odpowiedzi na stymulację okolicy ust. Zanika 3-4 m-ce.
  • Odruch stąpania – ruchy stąpania podczas dotykania stopy o podłoże w pozycji wertykalnej. Zanika przed samodzielnym chodzeniem.
  • ATOS (odruch szyjny asymetryczny) – leżąc na wznak, niemowlę wyciąga rękę do boku, do którego głowa odwrócona, przeciwna ręka w zgięciu. Zanika 6-7 m-cy.

Okna rozwojowe i kamienie milowe

Rozwój każdego dziecka przebiega bardzo indywidualnie i jest uzależniony od wielu czynników. Wśród nich możemy wymienić:

  • genetykę – w większości przypadków dziecko rozwija się w sposób podobny do swojego rodzeństwa,
  • hormony – zaburzenia stężeń hormonów mogą mieć wpływ na cały organizm, np. na struktura kolagenu i elastyczność tkanek, co będzie manifestowało się zróżnicowaniem tempa rozwoju dziecka,
  • środowisko, w którym żyje dziecko,
  • ilość bodźców i doświadczeń, które są dostarczane każdego dnia,
  • kontakty dziecka z rodzeństwem, rówieśnikami, rodzicem.

Sygnały ostrzegawcze w rozwoju ruchowym

WiekSygnał ostrzegawczy
4 miesiąceBrak stabilnego trzymania głowy w pozycji siedzącej – próba trakcyjna – w siadzie, w przestrzeni, w czasie obrotu
9 miesięcyBrak stabilności w pozycji siedzącej
18 miesięcyBrak umiejętności samodzielnego chodzenia

Po ocenie fizjoterapeutycznej rozwoju rodzice dostają zalecenia, a w przypadkach zaburzeń rozwoju rozpoczyna się terapia.

Zalecenia:

  • Wspomaganie rozwoju przez terapeutę – a jeśli jest taka potrzeba rozpoczęcie terapii
  • Wspomaganie rozwoju przez rodzica
  • Prawidłowa pielęgnacja, noszenie, podnoszenie, odbijanie, spanie, pozycje do karmienia, akcesoria, zabawki, pierwsze i kolejne buty, chusta, wózek
  • Ewentualne konsultacje u innych specjalistów: neurologopeda, laktacyjna, neurologiczna, ortopedyczna, okulistyczna itd
  • Omówienie dalszego typowego rozwoju oraz tego czego rodzic się powinien spodziewać, kiedy ewentualna kolejna kontrola rozwoju
  • Odpowiedzi na wszystkie pytania rodziców

Rekomendowane artykuły