Telefon

507172645

Email

mucha.ft@gmail.com

Rozwój stopy – na co zwrócić uwagę? co może zaniepokoić?

Stopa – ogólne informacje – ujęte hasłami – o anatomii można sporo doczytać:

  • Ruchy stopy – zgięcie grzbietowe 45 i podeszwowe 60, supinacja i pronacja, inwersja i ewersja
  • Pozycja neutralna
  • Stawy stopy – 33 – ważne bardzo skokowy górny i dolny
  • 26 kości, 107 ścięgien i więzadeł
  • Podział – tyłostopie, kości stępu, przodostopie
  • Stopy oceniamy indywidualnie – stopa pediatryczna to nie stopa dorosłego
  • Pozycja szpotawa/koślawa

Rozwój stopy – co kształtuje nasze stopy:

  • Genotyp
  • Środowisko wewnętrzne – budowa łona matki
  • Środowisko zewnętrzne – skarpety, buty, nosidła, ortezy, wkładki, choroby – grzybice, paznokcie, jakie ruchy i doświadczenia – na to wszystko mamy wpływ !!!
  • Dojrzewanie kostne z chrzęstnego następuje już poza łonem mamy – do ok. 13 roku życia.

Kształtowanie przez środowisko zewnętrzne

  • Rozwój przed chodzeniem – w każdej z przyjmowanych pozycji (na brzuchu, na plecach), a także podczas zmian pozycji – obroty, pivoty, mostki, pełzanie, czworaki, siadanie, klękanie.
  • Rozwój w pozycji pionowej – stanie, kucanie, chodzenie bokiem, chodzenie na wprost – najpierw na szerszej, a potem na węższej podstawie. Stopniowo będzie się zwiększała długość i prędkość kroków, a także pewność maluchów jeżeli chodzi o równowagę.
  • Suma tych doświadczeń wykształca indywidualny wzorzec chodu dziecka.

Fazy rozwoju stopy – w zarysie:

  • Po 2 r.ż. – zarys łuku podłużnego stopy
  • 4-5 r.ż – zanik podściółki tłuszczowej
  • 6-7 r.ż – fizjologiczna koślawość i płaskostopie powinny zaniknąć *(UWAGA!!!)
  • 13 r.ż – zakończenie kostnienia stopy

Funkcje stopy:

  • Początkowo chwytna – odruch
  • Podtrzymują i stabilizują ciało – funkcja podporowa
  • Funkcja transportowa
  • Amortyzują przeciążenia
  • Receptory informujące o podłożu
  • Termoregulacja
  • Podsumowanie rozwoju
  • Funkcjonalnie zmiana z chwytnej na podporową i transportową.

Każda aktywność i doświadczenie dziecka uczy czegoś stopy i czegoś od stopy wymaga.

Kości kształtuje i zmienia ruch.

Przyczyny wad stóp

  • Genetyczne
  • Zaburzenia faz rozwoju
  • Wady nabyte
  • Współistniejące wady przy zespołach genetycznych, neurologicznych

Najczęstsze wady stóp to:

  • Stopa płaska – płaskostopiem określa się obniżenie fizjologicznych łuków stopy.
  • Stopa płasko-koślawa – Obniżenie fizjologicznych łuków stopy plus koślawe ustawienie pięty.
  • Stopa końsko-szpotawa – Przywiedzione przodostopie i odwrócona szpotawo pięta.
  • Wady ułożenia palców.

Stopa płasko koślawa:

  • Przyczyny:
    • znaczenie ma wiotkość tkankowa, czyli rozluźnienie układu mięśniowo – więzadłowego.
    • może być cechą osobniczą, ale też i elementem schorzeń układowych oraz genetycznych
  • Objawy:
    • ustawienie stóp,
    • bóle łydek i stóp, głównie o charakterze wysiłkowym i niechęć do aktywności,
    • chód jest nieelastyczny i ciężki na skutek zmniejszenia się amortyzacji,
    • z czasem mogą wystąpić ograniczenia w obrębie ruchów palców, a dolegliwości bólowe mogą narastać w miarę wzrostu masy ciała,
    • w niektórych przypadkach pojawiają się na skórze stopy modzele (odciski powodujące dyskomfort podczas poruszania się) oraz otarcia,
    • można zauważyć zdarte podeszwy obuwia od strony wewnętrznej, a także ich wykrzywienie czy wykoślawienie,
    • stopa płasko-koślawa często współistnieje z koślawością kolan

Stopa końsko szpotawa:

  • Ustawienie końskie (krótkie ścięgno Achillesa):
    • pięta skierowana do góry
    • stopa w silnym zgięciu podeszwowym (brak możliwości ustawienia stopy płasko na ziemi)
    • brak możliwości zgięcia stopy do pozycji zerowej
    • wygląd stopy z boku: jakby cały czas dziecko stało na palcach
  • Ustawienie szpotawe:
    • przywiedzenie przedniej części stopy, która skierowana jest do wewnątrz
    • stopa opera się na bocznym brzegu, a najbardziej wyczuwalnym z boku punktem jest głowa kości skokowej
    • nadmierna supinacja (odwrócenie) stopy – podeszwa stopy kieruje się ku górze
    • nadmierne wydrążenie łuku podłużnego stopy – brzeg przyśrodkowy stopy ulega uniesieniu
    • szczupła łydka – występujący zanik mięśni trójgłowy łydki oraz piszczelowego tylnego.

Jak dobrać obuwie? (Skrót – rozwinięcie znajdziecie w innym poście https://fizjomucha.pl/blog/pierwsze-buty/ )

Podane dalej parametry dotyczy obuwia nie ortopedycznego, zalecanego dzieciom zdrowym bez patologii napięcia mięśniowego, schorzeń neurologicznych, schorzeń reumatologicznych, genetycznych.

Dobór obuwia w razie pytań i wątpliwości skonsultuj ze specjalistą.

Jeżeli dziecko posiada płaskostopie znacznego stopnia – wszystkie wady niwelujemy ZAWSZE indywidualnie wykonaną wkładką, nigdy niekupioną gotową.

Jak dobrać obuwie – wskaźniki?

Buty dobieramy ze względu na dziecko: wiek, wagę, rodzaj chodu – początki czy chód jest już dobry, porę roku, do wewnątrz czy na zewnątrz.

Zwracamy uwagę na:

  • ścisk zapiętka,
  • elastyczność podeszwy – test zgięcia,
  • test twistu,
  • brak obcasa,
  • brak wkładek profilowanych,
  • odpowiednią długość i szerokość, tęgość,
  • wagę buta,
  • odpowiedni materiał,
  • jakość i zapięcie,
  • odpowiedni rozmiar skarpetek.

Czerwone światła – na co zwrócić uwagę w chodzie dziecka:

  • Dziecko wstaje poprzez klęk jednonóż tylko z jednej nogi.
  • Podczas chodu bokiem chodzi tylko w jedną stronę.
  • Dziecko chodzi asymetrycznie.
  • Specyficznie ustawia jedną lub obie ręce.
  • Angażuje w chodzie jedną rękę i jedną nogę.
  • Wygląda jakby powłóczyło czy utykało.
  • Chodzenie na palcach. Sposób ten nie wycofuje się ale nasila. Nie potrafi obciążyć całej stopy/stóp.
  • Dziecko nie potrafi stać na całych stopach, stoi tylko na palcach.
  • Zwiększona lordoza po opanowaniu już chodzenia – a co za tym idzie usztywnione kończyny dolne i kołysanie się na boki w chodzie.
  • Koślawi stopy lub jedną stopę – obrazowo – brzeg boczny stopy nie przylega do podłoża.
  • Przeprosty w kolanach.
  • Zaciśnięte palce stóp – niewygaszony odruch chwytny – przyczyna to obniżone napięcie posturalne lub/ i nadwrażliwość sensoryczna stopy.
  • Nie chodzi po 18(20) miesiącu życia i nie inicjuje prób samodzielnej lokomocji.

Co nie musi niepokoić w początkach chodzenia:

  • Chodzenie na szerokiej podstawie by lepiej łapać równowagę przy pierwszych krokach.
  • Początkowe szpotawe ustawienie kolan.
  • Początkowo sztywniejsze ustawienie rąk i zaciśnięte dłonie.
  • Początkowo wypięty w przód brzuch i zwiększona lordoza lędźwiowa.
  • Początkowy brak ukształtowania stopy i jej brzegów z wysklepieniem podłużnym i poprzecznym.
  • Początkowy chód na palcach.

Badanie – Ocena neurokinezjologiczna rozwoju

W razie wątpliwości czy wzorzec chodu jest prawidłowy warto poradzić się fizjoterapeuty, może obejmie dziecko wymaganą terapią i zaleci jakieś dodatkowe atrybuty obuwia dobre dla konkretnego problemu – np. odpowiedni nosek w bucie, kliny, obcasy itd.

Kontrolna ocena chodu i tego jak rozwinęły się stopy i kończyny dolne funkcjonalnie i anatomicznie – jest różna ocena w zależności od wieku dziecka.

Odradza się testy izolowane – dziecko ocenia się całościowo i w różnych pozycjach i funkcjach dostosowanych do wieku.

Badanie i ocena stóp:

  • wywiad: pytania o ciążę, rozwój, buty, aktywności dziecka
  • ocena struktury
  • ocena funkcji
  • ocena sklepienia i obciążania
  • ocena integracyjna – stopa plus reszta ciała

Leczenie i ćwiczenia:

Leczenie stopy dziecka – tak naprawdę w dosłownym znaczeniu tego słowa NIE ISTNIEJE.

Wady złożone w obrębie samej stopy, wymuszają na terapeucie wykonywanie konkretnych rękoczynów – praca na STRUKTURZE stopy, natomiast później następuje okres gdzie, należy tę stopę nauczyć pracować i współpracować z całym ciałem – nauczyć FUNKCJI.

W badaniu i terapii stopy stosujemy zasadę, że to tak naprawę badanie i terapia całego ciała. Punktem wyjścia są stopy – ale należy zbadać całe ciało.

Rekomendowane artykuły